Сучасний урок виробничого навчання.
Рекомендації щодо проведення
(на допомогу майстрам-початківцям)
Структурні елементи уроку | Традиційний урок | Сучасний урок | Педагогічний
коментар |
І. Організаційна частина:
— перевірка наявності учнів; — перевірка готовності учнів до уроку; — допуск з охорони праці |
Майстер в/н сам перевіряє готовність учнів до уроку, здійснює перекличку, задає питання з охорони праці | Залучає учнів . Використовує екран настрою, емоційного стану, готовності учнів до уроку, методи «ланцюжок», «мікрофон» (для допуску з ОП) | Важливо: зовнішній вигляд майстра (спецодяг), психологічна готовність його до уроку, до співпраці з учнями, посмішка…. |
ІІ. Вступний інструктаж
1. Актуалізація знань — повідомлення теми програми і уроку; |
Майстер в/н доводить тему програми, посилаючись на запис на дошці | Майстер в/н з допомогою постановки додаткових питань до учнів доводить тему програми і уроку; використовує словесне повідомлення підсилене наочністю | Повідомлення: словесне, побудоване в послідовності : «Що, навіщо, як ми будемо вивчати? Де можна використати ці уміння та навички?
— повідомлення підсилене наочністю, ілюстраціями, фото, відео, цікавими прикладами, фактами; — посилання на попередні міжпредметні зв’язки, особистий досвід, практичне значення теми; — визначення разом з учнями теми, мети, очікуваних результатів (асоціативна квітка, дерево сподівань тощо) Рекомендації: використання прийомів, які підвищують рівень зацікавленості, розуміння навчального матеріалу для практичної діяльності: — створення ситуації «нового», «подиву», «зацікавленості»; — організація бесід, дискусій; — раціональне використання проблемних запитань; — демонстрація натуральних зразків, макетів, моделей, плакатів, відеозаписів. |
— цільова установка проведення уроку; | Майстер в/н доводить мету уроку | «Що, навіщо, як ми будемо вивчати? Де можна використати ці уміння та навички? Створює ситуацію «нового», «подиву», «зацікавле-ності»; використовує прийоми «дерево сподівань», «очікувань» | |
— перевірка опорних З, У, Н учнів, необхідних для проведення наступних структурних елементів уроку; | Переважає опитування | Активізує всю групу, використовує питання пошукового , проблемного характеру , завдання на виконання практичних дій, ігрові та імітаційні елементи, апелювання до досвіду | Мета опитування: забезпечення теоретичної основи майбутньої професійної діяльності.
Питання повинні нести продуктивний характер: «Чому?», «Поясніть…»,. «Порівняйте…», «Обґрунтуйте…», «Зробіть висновок…». Завдання повинні бути практичного характеру: «Підібрати інструменти…», «Виконати …», «Організувати робоче місце для виконання…, завдання на виконання певних прийомів, виробничих дій, операцій. |
— пояснення характеру і послідовності роботи учнів на уроці
|
Доводить майстер в/н | Складають разом | Ознайомлення планово-почасовою карткою на урок, виконання завдання |
2. Викладення нового матеріалу
— повідомлення нової навчальної інформації; |
Монолог майстра в/н | Діалог майстра в/н з учнями ;
апелювання до досвіду |
Рекомендації: використання наочності, інформаційні, презентаційні повідомлення учнів (випереджувальні завдання) |
— показ нових прийомів трудової діяльності; | Практичний показ майстра в/н | Залучає до співпраці учнів;
Використовує функцію дублерів майстра виробничого навчання |
Рекомендації:
— мова майстра в/н проста, ясна, зрозуміла, професійно грамотна; — розповідь максимально коротка, змістовна; — новий матеріал розбитий на операції, етапи виробничого (технологічного процесу) процесу; — навчальна інформація проілюстрована зрозумілими прикладами, ілюстраціями, практичними діями; — нові операції та прийоми трудової діяльності демонструються в сповільненому та робочому темпі; — нові терміни багаторазово пояснюються в різному контексті. — важливі думки і факти виділяються, ілюструються наочностями, інструкційними фото-алгоритмами тощо. — новий матеріал дозволяється викладати дозовано з обов’язковим закріпленням Інструктування проводити з позиції попередження помилок, утруднень. Прийоми роботи показувати тільки ті які є новими для учнів. Залучення учнів до самостійного розбору технічної документації, планування, вибору інструменту, пристосувань, режимів роботи. Використання відео робочих режимів виконання операцій, робіт |
— пояснення характеру і послідовності роботи учнів на уроці; | Пояснює майстер в/н | Залучає до співпраці учнів | Рекомендації:
Складання алгоритму роботи |
— обговорення типових помилок; | Майстре в/н розповідає про помилки | Залучає учнів | Рекомендації:
Залучати учнів до спостереження, коментування та аналізу на прикладах зразків, імітацій дій, прийомів |
— повідомлення про передовий досвід за темою уроку; | Розповідь майстра в/н | Залучає учнів | Рекомендації:
Залучення учнів до випереджувальної пошуково-дослідницької роботи та презентація результатів їх роботи (презентації, буклети, відео, фотоматеріали). |
— опитування учнів і пробне виконання ними нових прийомів, показаних майстром; | Учні виконують нові прийоми | Учні виконують нові прийоми | Рекомендації:
Залучати учнів до спостереження, коментування та аналізу виконання прийомів окремими учнями, приклад метод «акваріум» |
— відповідь майстра на запитання учнів; | Відповідає майстер | Залучає учнів | |
— видання завдання для самостійної роботи учнів та пояснення алгоритму їх виконання; | Пояснює алгоритм виконання роботи | Диференційний підхід до видачі завдання, залучає учнів для пояснення алгоритму | Рекомендації:
Розробляти завдання різного рівня складності; Пропонувати учням матеріалів письмового інструктування з урахуванням їх здібностей |
— розподіл учнів по робочих місцях; | Майстер в/н розподіляє по робочим місцям | Майстер в/н розподіляє по робочим місцям | Форми організації самостійної діяльності:
— індивідуальна; — парна; — малими групами. |
— повідомлення про критерії оцінювання виконаних робіт; | Майстер в/н повідомляє критерії оцінювання | Майстер в/н повідомляє критерії оцінювання | |
— підведення підсумків вступного інструктажу | Підводе підсумки майстер в/н | Співпрацює з учнями | |
ІІІ. Поточний інструктаж
— самостійна робота учнів над виданими завданнями; |
Самостійна робота учнів | Заохочує учнів до творчого підходу при виконанні завдань | Важливо:
— розвивати в учнів здатність аналізувати свою роботу, знаходити причини помилок та способи їх усунення, не давати учням готових вказівок як виправити помилку; — заохочувати учнів до творчого, раціоналізаторського підходу до виконання завдань; — привчати до постійного використання навчально-технологічної документації;
|
— цільові обходи майстра робочих місць учнів; | Проводить майстер в/н | Залучає кращих учнів на допомогу майстру в/н | Рекомендації:
Введення експертів, лідерів, бригадирів із числа кращих учнів |
— прийом та оцінювання виконаних робіт; | Оцінює виконані роботи майстер в/н | Учні здійснюють самоконтроль та взаємоконтроль | Рекомендації:
Використання прийомів самооцінювання, взаємооцінювання за визначеними критеріями та порівняння з оцінюванням експертів, майстра в/н |
— прибирання робочих місць | |||
ІV. Заключний інструктаж
— аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку; |
Аналіз діяльності проводить майстер в/н | Залучає всіх учнів до активного обговорення підсумків уроку | Рекомендації:
Залучати учнів в якості експертів |
— оцінка роботи учнів її об’єктивне обґрунтування; | Оцінює роботу майстер в/н | Самооцінка учнів та її обґрунтування | Рекомендації:
Використання прийомів самооцінювання, взаємооцінювання за визначеними критеріями |
— аналіз причин помилок учнів та пропозиція засобів по їх усуненню; | Майстер в/н аналізує причини помилок | Залучає всіх учнів до обговорення помилок та пропозицій щодо їх усунення | Рекомендації:
Залучати учнів до коментування та аналізу виконаних робіт, введення групи технічного контролю |
— видача домашнього завдання | Одне завдання для всіх учнів | Видає різнорівневі та випереджу-вальні завдання | Рекомендації:
Домашні завдання диференційовані: — І рівень завдання – обов’язковий мінімум; — ІІ рівень завдання – тренувальний (доповнюють зміст інструкційних, інструкційно-технологічних карток; виконують розрахунки, креслення) — ІІІ рівень завдання – творчий (самостійно розробляють технологічний процес, документацію письмового інструктування, досліджують інноваційні техпроцеси тощо) |